Palkeitten Puhinaa
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Palkeitten Puhinaa

Seppien ja sällien kohtaamispaikka
 
PääsivuPääsivu  GalleriaGalleria  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

 

 Putki damasti

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Sika-Antti
Kisälli
Sika-Antti


Viestien lukumäärä : 29
Join date : 19.01.2010
Ikä : 35
Paikkakunta : urjala

Putki damasti Empty
ViestiAihe: Putki damasti   Putki damasti EmptyPe Tammi 22, 2010 2:59 pm

Tuossa männä viikolla kokeilin tämmöistä.

Eli Putki damastiin tarvitaan putkea,Hiili teräksiä Minulla on tuossa vannesahan terää ja äkeen piikkiä ja siiten tärkein eli kuiva vannesahan jauhoa. Tuossa ristin muotoisessa pökäleessä on 1mm paksuista peltiä ja vannesahan terää kerroksittain.Pyöreät putket ovat 3mm seinämällä ja neliö on1,5mm.

Putki damasti Osat

Sitten seuraavaksi kootaan pakka ja tässähän ei ole rajana kuin mielikuvitus.
Itse pistin yhteen tuon ristin toiseen niitä äkeen piikkejä ja viimeiseen noita pienempiä teriä sikinsokin.Ja kaikkiin täytteeksi sitä sahan purua ja se kannatta naputella tiiviiksi.Sitten vain kansi kiinni ja varsi paikoilleen. Itse laitoin 5X30 lattaa varreksi, mutta varmaan 16MM pyörö tai neliö olisi parempi sillä minulta paloi yksi latta poikki.

Putki damasti Ladatut

Putki damasti Hitsatut


Sitten vain hitsaamaan.Tästä en osaa sanoa kuin pää piirteittäin miten se tulisi käydä , mutta hiilos saa olla reilun kokoinen ja sen pitää olla suht puhdas kuonasta ja se pitää olla koksattu eli rikki pitää olla pois poltettu.
Lämmittelin aluksi pakan hiljaksiin tasaisen lämpöiseksi niin ,että se kuumenee myös sisältä.
Heitin booraksit pakan pinnalle kun se oli oranssi hehkussa ja sitten kuumen telin sen niin, että pinta jo kipinöi ja löin konevasaralla pakkaa kahdelta puolen niin, että siitä tuli neliö.
Kuumenteli tuon pakan pariin kertaa hitsaus kuumuuteen ja löin sen lopulta noin 20MM neliöksi.


Putki damasti Valmiit

Tässä on valmiit limput.leikkasin vannesahalla palat pois, hion, hapotin ja kiillotin.
Näistä voi sitten pilkkoa paloja ja tehdä sitä mosaiikki damastia.

Aloin itse miettiä, että onko tässä tekniikassa mitään järkeä, mutta jos joku keksii jotain käyttöä niin hyvä on.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.antinpaja.fi
Heikki.K
Kisälli
Heikki.K


Viestien lukumäärä : 19
Join date : 19.01.2010
Ikä : 38
Paikkakunta : Joensuu

Putki damasti Empty
ViestiAihe: Vs: Putki damasti   Putki damasti EmptyPe Tammi 22, 2010 7:33 pm

Putkidamastia tehdessä voi pakan sekaan pudottaa muutaman tipan jotain palavaa nestettä. Kun pakka sitten lämpenee riittävästi niin neste leimahtaa ja polttaa hapen putkesta estäen näin hilseen syntymistä. Näin tehdessä pitää kuitenkin muistaa tehdä kanteen pieni reikä että paine pääsee purkautumaan.

Teitkö Antti mitään estääksesi hilseen muodostumista puten sisään vai onnistuiko muutenkin?
Takaisin alkuun Siirry alas
Sika-Antti
Kisälli
Sika-Antti


Viestien lukumäärä : 29
Join date : 19.01.2010
Ikä : 35
Paikkakunta : urjala

Putki damasti Empty
ViestiAihe: Putki damasti   Putki damasti EmptySu Tammi 24, 2010 1:48 pm

Juu en minä hapettumisia miettinyt sen kun vain hitsasin ja ei se tuntunut mitään tarvitsevan sen ihmeempiä. Hitsauksiin muuten jäi aina joku snadi reikä josta tuli pieni säkenöivä liekki ulos eli se saha jauho paloi siellä sisällä eli ehkä se poisti sitä happea.

Tuossa mietin että tämä voisi toimia, ehkä myös sellaisena mokumena jos putkeen heittäisi kuparia tai messinkiä kun eihän ne sieltä mihinkkään pääsisi pois. Pitää kokeilla
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.antinpaja.fi
Sponsored content





Putki damasti Empty
ViestiAihe: Vs: Putki damasti   Putki damasti Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Putki damasti
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Palkeitten Puhinaa :: Neuvot, niksit ja ohjeet-
Siirry: